domingo, 13 de diciembre de 2009

4. Avaluació de recursos per treballar l'interculturalitat en línia

La webquest "Moviments migratoris. Qui és l'extranger", elaborada per l'Anna Perez i la Pepa Rocha, de l'Escola Drassanes de Barcelona, resulta un material didàctic molt interesant i ben dissenyat tant des del punt de vista pedagògic general, com específicament en el tractament de l'educació intercultural.

A nivell pedagògic general, el recurs presenta una estructura intuitiva i molt comprensible per la franja d'edat dels destinataris, un bon equilibri entre els diferents tipus d'activitats que proposa (heurístics, reflexius, lectius, conceptuals, artístics, de síntesis, etc.), i un acurat us del llenguatge i coherència entre continguts.

La propia configuració estandar de les webquest en general, ja garanteixen uns certs mínims d’adequació pedagògica, plantejant els elements clau en una experiència d’aprenentatge (Introducció-Tasca-Procés-Avaluació).

La webquest "Moviments migratoris. Qui és l'extranger" resulta un material didàctic molt interessant i ben elaborat tant des d'un punt de vista pedagògic general, com específicament en el tractament de l'educació intercultural.

A nivell pedagògic general, el recurs presenta una estructura intuitiva i molt comprensible per la franja d'edat dels destinataris, un bon equilibri entre els diferents tipus d'activitats que proposa (heurístics, reflexius, lectius, conceptuals, artístics, de síntesis, etc.), i un acurat us del llenguatge i coherència entre continguts.

La pròpia configuració estandar de les webquest en general, ja garanteixen uns certs mínims d’adequació pedagògica, plantejant els elements clau de qualsevol experiència d’aprenentatge (Introducció-Tasca-Procés-Avaluació).

Un altre tret que fa d’aquest material un bon recurs pedagògic és el variat i extens repertori de fonts documentals als quals es poden accedir mitjançant diferents enllaços estratègicament situats al llarg del procés.

També cal destacar l’apartat d’avaluació, molt rigorós, fàcil d’utilitzar autònomament, i en qual està previst tan l’autoavalació de l’alumne de la seva pròpia experiència formativa, com l’avaluació del propi material pel professorat.

Pel que fa al contingut intercultural, la principal aportació d’aquesta webquest és l’encert de situar la pròpia cultura com extranjera, i per tant plantejar un escenari en el qual els alumnes poden empatitzar amb els problemes i oportunitats d’un immigrant. Crec que parteix d’un model d’educació intercultural fort i transversal, però la senzillesa del seu missatge l’impedeix anar més enllà d’un nivell mitjà de resolució de conflictes.

Crec que la manera de categoritzar la informació (dividint Historia i Cultura, i subdividint vocabulari, música, menjar...) és un tipus de plantejament molt cartesià induït per una forta perspectiva occidental. Treballar la cultura des d’aquesta metodologia tan arrelada a la nostra cultura crec que condiciona la conceptualització final que pugui fer l’alumne. Crec, per tant que, encara que no massa pronunciat, un cert tractament didàctic etnocèntric plana vers aquesta eina.

Això no treu que l’eina sigui molt recomanable i profitosa, i la valoració global que faig és del tot positiva.

Aquest és el seu enllaç
http://ceipdrassanes.ravalnet.org/webquest/immigracio/

1 comentario:

  1. Hola David, m´agradaria veure la WQ peró no trobe l´enllaç, el podries posar, gràcies. Andrés Alagarda.

    ResponderEliminar